Seni Suara untuk Al-Quran

Tiap-tiap suatu ciptaan Allah memang mempunyai seninya yang semulajadi. Demikian juga suara manusia.Setelah di kaji maka ianya adalah bagaimana berikut :-


Pertama:Seni asli

Iaitu seni ciptaan Allah yang semulajadi. Ianya tidak dapat di pertikaikan oleh sesiapapun.


Kedua:Seni sinaie

Iaitu seni kreatif manusia untuk membina seni ciptaan semulajadi tersebut. Perbuatan begini adalah termasuk di bawah falsafah ‘Mensyukuri Nikmat Allah’.

Oleh yang demikian amat sesuai sekali jika ianya di pergunakan untuk bacaan ayat-ayat suci al-Quran. Kerana itu adalah di galakkan oleh Rasulullah di dalam beberapa hadis.

Penilaian Kesenian Sebenar

Sebenarnya kehidupan ini diciptakan oleh Allah dengan penuh kesenian. Hanya manusia
mempunyai penilaian dan persepsi yang berbeza mengikut pengalaman, pengajian dan penggetahuan yang berbeza. Dari perspektif Islam kesenian yang paling agung adalah Al_quran itu sendiri yang sudah pastinya penuh dengan pelbagai seni sesuai dengan taraf
Ianya sebagai mukjizat daripada Allah swt. Dari sudut suara pula tentunya suara yang berseni dan berkualiti tinggi adalah selayaknya untuk membaca ayat-ayat suci AlQuran. Ini bergantung kepada kemampuan seseorang individu itu, namun usaha yang bersungguh –sungguh amat perlu dipertingkatkan.